Czekoladę zapakowaną w papier zamiast w plastik znajdziemy wkrótce na sklepowych półkach

Szczelne papierowe opakowanie, które pozwala zachować świeżość produktów, a zarazem jest bardziej przyjazne dla środowiska niż odpowiedniki z tworzyw sztucznych, stworzyła firma KB Folie Polska.

Nowe opakowanie wykonane jest z papieru pokrytego specjalnymi powłokami, które sprawiają, że materiał posiada barierę na tłuszcze i aromaty. To kluczowe cechy pozwalające zachować świeżość, smak i zapach czekolady. Oprócz tego opakowanie ma dobrą barierę na tlen. Pomaga to przedłużyć trwałość dodawanych do czekolad orzechów i bakalii. Unikalne w nowym opakowaniu jest to, że te funkcjonalne powłoki nie są przeszkodą w recyklingu. Zużyte opakowanie można zatem przetwarzać jak zwykły papier, co przekłada się na imponujące korzyści dla środowiska w przeliczeniu na sztukę opakowania. Obecnie tabliczki czekolady najczęściej pakuje się w OPP, czyli tzw. orientowaną folię polipropylenową. Zgodnie z deklaracją producenta papieru, z którego KB Folie produkuje opakowania, ślad węglowy tego materiału jest mniejszy o 47% w porównaniu z OPP, licząc od wydobycia surowców potrzebnych do produkcji, aż po produkcję opakowania (to tzw. ocena cyklu życia produktu „od kołyski do bramy”), a o 63% uwzględniając również użycie i utylizację opakowania.

Technologia, która budzi zainteresowanie

Idea stworzenia tego opakowania pojawiła się w wyniku współpracy z jednym z producentów czekolady. Oprócz papieru pokrytego powłokami o odpowiednich cechach, do jego stworzenia wykorzystano specjalny cold seal, czyli powłokę pozwalającą zgrzewać opakowania w temperaturze pokojowej. Zapewnia ona szczelność, a jednocześnie nadaje się do recyklingu w strumieniu papieru zgodnie z wymaganiami normy UNI 11743:2019.

– Konieczność odpowiedniego nakładania cold sealu na papier, tak aby zapewnić szczelność zgrzewu sprawia, że jest to projekt trudny z technologicznego punktu widzenia – mówi Małgorzata Szymczukiewicz, Dyrektor ds. Rozwoju firmy KB Folie Polska i przypomina, że pierwsze testy rozpoczęły się w styczniu 2021 roku: – Już od ponad roku testujemy tak zapakowaną czekoladę w warunkach przechowalniczych. Na czekoladach nie obserwujemy żadnych niekorzystnych zmian.

Papier nadaje się do zadruku flexo i roto. Nowe papierowe opakowanie można zgrzewać również w technologii hot seal, tworząc opakowania typu doypack, w które pakuje się np. czekoladki i tym podobne mniejsze słodycze pokryte czekoladą, którym nie przeszkadza wyższa temperatura zgrzewania.

Firma KB Folie Polska prezentowała opakowanie z powlekanego papieru przeznaczone do pakowania czekolady na tegorocznych targach Warsaw Pack. – Przymierzamy się do wprowadzenia go na rynek z kilkoma klientami – mówi Małgorzata Szymczukiewicz i zauważa, że rozwiązanie takie jest już stosowane w Europie Zachodniej do pakowania czekolady, zaś w Polsce żaden z producentów jeszcze go nie wprowadził. O jego popularności (lub jej braku) w dużym stopniu decyduje cena, która jest wyższa o ok. 40 proc. w porównaniu z opakowaniem z tworzywa sztucznego (choć przy szalejących cenach surowców oszacowanie dokładnej różnicy nie jest łatwe). Wynika to z faktu, że powlekany papier jest droższy od OPP, a także z tego, że w porównaniu do opakowań z tworzyw sztucznych opakowanie z papieru ma wyższą gramaturę.

Papier powlekany pod okiem naukowców

Z obserwacji stowarzyszenia Natureef zrzeszającego firmy, z branży opakowaniowej, produkcji żywności i recyklingu, które wdrażają najnowsze technologie oraz dbają o środowisko naturalne, potencjał wykorzystania powlekanego papieru rośnie. Brakuje jednak uniwersalnych metod określania jego rzeczywistego wpływu na środowisko. Odpowiedzi na to pytanie przynieść ma międzynarodowy projekt naukowy REPAC², którego koordynatorem w Polsce jest Stowarzyszenie Natureef.

– Dzięki pracy zaangażowanych w projekt REPAC² partnerów badawczych, producentów materiałów i opakowań oraz właścicieli marek, powstanie baza wiedzy, która pomoże firmom w doborze odpowiedniego opakowania papierowego do konkretnego produktu spożywczego lub zastąpienia nim obecnie stosowanych opakowań – zapowiada Jaśmina Solecka, Prezes Stowarzyszenia Natureef.

KB Folie Polska jest polskim producentem opakowań giętkich. Działająca od 25 lat firma zatrudnia 230 pracowników i w trzech zakładach produkuje 800 ton opakowań miesięcznie dla klientów z Polski i zagranicy. W ramach działalności Centrum Badawczo-Rozwojowego pracuje nad nowymi rozwiązaniami w segmencie opakowań. Ściśle współpracuje też z wieloma jednostkami badawczymi: Zachodniopomorskim Uniwersytetem Technologicznym w Szczecinie, Instytutem Biopolimerów i Włókien Chemicznych w Łodzi, Politechniką Łódzką, Politechniką Warszawską oraz Uniwersytetem Bolońskim. KB Folie Polska jest członkiem stowarzyszenia Natureef.

Projekt REPAC² jest współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Inicjatywy Cornet

Newsletter Natureef

Chcesz być na bieżąco z nowościami z rynku?
Zapisz się do naszego newsletter’a i otrzymuj powiadomienia jako pierwszy w branży!

1. Administratorem danych osobowych jest: Stowarzyszenie Natureef, ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin, NIP: 8513210132, e-mail: info@natureef.pl, tel: 605488487
2. Administrator wyznaczył inspektora ochrony danych osobowych. Dane kontaktowe inspektora: Jaśmina Solecka, e-mail: info@natureef.pl, tel: 605488487
3. Przekazane dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji usług, obsługi zgłoszeń i udzielania odpowiedzi na zgłoszenia;
4. Kategorie danych osobowych obejmują m.in. imię i nazwisko, numer telefonu, adres e- mail, adres, dane dedykowane do procesu/usługi/projektu;
5. Państwa dane osobowe będą przechowywane przez okres istnienia prawnie uzasadnionego interesu administratora, chyba że Pani / Pan wyrazi sprzeciw wobec przetwarzania danych;
6. Państwa dane nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani organizacji międzynarodowej;
7. Posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem;
8. Podstawa prawna - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Tekst mający znaczenie dla EOG)
9. Dane udostępnione przez Panią/Pana nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji oraz profilowaniu;
10. Dane pochodzą od osób, których dane dotyczą;
11. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne;

Malcare WordPress Security